Thursday, August 5, 2010

Perut Jak Besar!

Hai. Apa khabar? Sihat? Haha. Sungguh penat rasanya hari ini. Banyak sungguh kerja2 yang perlu di lakukan dengan pantas, kemas dan padat. Namun, saya berasa amat bersyukur kerana saya tidak mempunyai sebarang masalah dengan kelas-kelas saya pada semester ini. Pada petang yang sangat mulia ini saya ingin bercerita tentang sekolah sedikit.

Apa yang anda ingat pada sekolah anda? Dewan? Asrama? Kelas? Dating ng gerek tersayang? Wahhh. Memang banyak benda yang anda ingat pasal sekolah anda ya. Saya? Lagi laa banyak. Kalau cakap pasal sekolah saya mesti guna bahasa ibunda. Bok layan kata orang. Haha.

Tapi kan. Anda ingat cikgu x? Guru Besar ingat x? Kalau ingat baguslah. Saya pun ingat jugak. Cikgu laa cahaya yang menyinari kegelapan masa depan saya. Ayat saya ni betul ke ntah. Haha. Tau tak sebab apa saya nak bercerita dengan cikgu ni? Sila lihat bawah.



Baru2 ini video ini di paparkan di TV3 kalau x silap saya. Saya download video ini dari YouTube. Maaf. Perangai saya memang suka mendownload. Saya mana main benda2 original. Sory laa. Movie pun saya tgk yang download punya. Haha. Best x tengok budak tu? Baik kan adab dia. Baju je smart molek kata orang. Perangai macam anjing. Bercakap bukan main pandai. Memang hebat. Aku respek sama lu laa bro.

Saya nak bercerita sedikit serba sedikit latar belakang video ni. Menurut kata kaji bahasa dalam kepala otak saya ni, si budak tersebut menggunakan bahasa melayu. Tetapi campo2 sikit bahasa Sarawak. Dan saya palaing yakin budak itu budak bumiputera. Saya malas laa nak cakap kaum apa. Anda laa pilih. What? Kaum kat Sarawak bukan sikit. Banyak oi. Ingat aku orang Sarawak ingat suma nama kaum kat Sarawak ke? Orang negeri lain ingat ke kaum apa ada kat negeri korang? Ntah2 orang Melayu Cina India jer tahu. Pehhh.

Ini bukan kebenaran yang sebenarnya. Ini adalah dari perspektif mata, hidung, telinga dan pemikiran saya sendiri ya.

  • Cikgu tu mungkin cikgu disiplin - gaya memang dah ada. Perut pun cukup steaday.
  • Budak tu mungkin ada melakukan kesalahan - nampak macam ada tapi budak tu cuba nak menafikan kesalahan nya. Biasa laa student.
  • Budak tersebut mungkin berdendam dengan cikgu tersebut - sebab budak tu ada cakap laa. Haha.
  • Cikgu tu mulut pun takleh tahan jugak - cikgu take note keyh. Saya bukan x sokong cikgu, tapi kadang2 cikgu punya mulut xleh blah gak.
  • Ada orang duduk2 kat sofa tu apa kes - macam cikgu kaunseling. Tapi buat bodoh jer org terjerit2 depan dia. Dia pun tak tolong gak.
  • Cikgu yang datang tiba2 nak leraikan macam nak tak nak jer - apa kes cikgu tu. Tepuk2 bahu jer buat apa. Budak tu dah nak mengamuk dah. Tepuk2 jer nak buat apa.
  • Cikgu disiplin tu perangai macam suka menganjing2 jer - budak tu serius dia ketawa pulak. Nak provok2 budak agak2 laa.
  • PALING PELIK. Sapa yang ambik video ni? Student/Pengawas or Cikgu - sebab time budak tu tumbuk meja tu orang yang ambk video tu berbunyi cam bunyi cikgu yang agak marah gak laa.
Ini adalah persepektif pemikiran saya. Saya tak tahu laa betul ke tidak. Saya harap saya akan dapat kebenaran nya kelak. Jadi, ada beberapa point saya nak cakap sedikit laa.

  • Saya ni bukan student yang baik sangat pun. Selalu jugak buat benda2 jahat kat sekolah. Tapi xdelaa sampai jadi macam nie.
  • Bukan budak2 kat tempat pedalaman jer perangai budak macam nie. Kat bandar pun ada gak. Tak percaya tanya laa cikgu2 sekolah anda.
  • Mesti ada sebab budak tu jadi macam tu. Mungkin masalah dari rumah, sekolah atau cikgu tu sendiri.
  • Kepada para guru, saya tahu bukan susah nak jaga student, tapi pandai2 laa. Saya terus menunding jari kepada student. Manalah tahu jika student tu memang tak bersalah, kan dah malu. Siasat dulu, baru laa nak marah ke apa ke.
  • Jangan laa bawa masalah personal di sekolah. Take note to students and teachers. Cikgu jangan laa nak berdendam dengan guru dan same goes to the students. Kalau dah start berdendam memang jadi macam ni.
  • Student pulak, apa benda laa korang belajar dari tadika sampai sekolah menengah? Tak kan time kecik2 baik jer dah besar perangai macam anjing gila yang suka kejar orang time jogging petang2. Cikgu tu ajar korang baik2 jadi orang berguna. Tulah tauk x mun takorg derhaka dengan guru. Dalam Al-Quran ada jgak bagitau mesti hormati guru. So, mesti ada sebab Allah cakap macam tu.
  • PALING PENTING SEKALI. Mak bapak. Please jangan terlalu manjakan anak2. Anak2 memang macam ni, Selalu dimanja2, mengada2 jadinya. Ni laa satu bukti nya. Didiklah anak2 betul2 sikit. Tengok perangai anak. Jangan nak salahkan cikgu jer. Anak2 tu tengok2 jugak. Jangan nak percayakan anak bulat2 bukur2 petak2. Okeyh?
Tu jer laa nak cakap. Tiba2 terasa nak cakap/bercerita sal isu nie. Saya ni jarang nak blog pasal isu bangang2 gini. Tiba2 terdetik nak tulis so tulis je laa. So, pihak berkuasa, sila ambik tindakan. Siasat. Jangan terus salahkan cikgu. Kalau dah cikgu nak menyumpah anak murid tu mesti ada sebab. Budak boleh jer menyumpah cikgu, cikgu xleh ke? Dia pun ada rights jugak kan sebagai manusia. So, tepuk dada tanya selera. Salam Petang Khamis. :)

p/s - Komen2 laa apa2 yang patut. Nak komen bodoh2 pun boleh. Saya bukannya orang pandai sangat. Haha.
p/s 2 - Alhamdulillah cikgu di Kolej Abdillah baik2 semuanya. Tapi ada jugak cikgu yang aku xsuka. Sory laa. Sekali ko dah rosakkan rambut aku, sampai aku leput kelak pun aku akan ingat engkau. *biak kolej tauk2 laa*
p/s 3 - Saya akan ke Kuala Lumpur esok. Kakak saya akan bertunang. Dan saya akan jadi photographer untuk hari pertunangan kakak saya. Nak ambk gambar yang macam mana yer? I have to do my research laa nampaknya. Haha.

3 comments:

AmirFX said...

Murid ya ptt d tampar dolok bok berik ceramah la... Dah polah cemya mungkinnya leh sedar... haha...

syn said...

no comment..hoho~

Ahmad Zakwan said...

AmirFX - haha. leh jak nampa biak ya. mun biak ya nampa balit ckgu ya gne? mbk nyawa pangai2 nya ya. haha.
nape - hahaha. no comment owh? :)