Sunday, October 9, 2011

Tidur

Tidur ni bagi aku satu perkara yang agak heaven bagi sesetengah manusia yang kurang tidur. Masa time aku dekat UTP dulu kalau ada masa tidur memang aku ambik peluang sebab malam, lebih-lebih lagi time final exam memang aku akan stay up sampai pagi.


Tidur lama-lama pun tak sihat sangat sebenarnya. Menurut artikel yang aku search dekat Google tadi, average masa tidur untuk orang dewasa adalah 7 - 9 jam. Ini yang paling ideal laa dan bagi seorang bayi, 16 - 18 jam paling ideal untuk tidur yang cukup setiap hari. Siapa manusia yang bukan bayi tidur lebih 18 jam sehari ni aku tak tahu laa manusia jenis apa, apa yang beliau lakukan sampai perlu tidur lama-lama ni.


Tidur ni memang sesuatu yang best bagi aku. Tapi, ada satu sebab je yang boleh buat aku (mungkin orang lain jugak) rasa tak best. Kalau aku rasa tak best, maksudnya emosi aku akan terganggu sedikit. Nak tahu apa? Kalau tidur aku kena kacau.

Aku paling benci kalau tidur aku kena kacau. Kena kacau ni bukan "kena kacau" benda yang tak sepatutnya. Maksud aku kena kacau ni kena kacau manusia yang kurang faham aku tengah tidur. Aku kurang suka dengan orang yang kacau aku tidur sampai aku jadi pening. Aku tak suka.

Aku tak kesah laa sapa yang kacau aku tidur; family aku ke, kawan aku ke or kucing aku ke. Sapa yang kacau aku tidur memang aku cepat panas. Aku bukan tak suka orang nak gerak aku bangun, tapi macam gerak elok-elok aku consider lagi. Ni gerak lepas tu suruh aku buat macam-macam padahal ada orang lain yang boleh buat benda tu selain aku. Kenapa nak aku jugak? Aku tak faham sungguh.


Aku malas nak cerita banyak lah. Aku harap orang lain faham laa keadaan aku. Aku mintak maaf laa kalau aku ada buat orang sakit hati lepas aku bangun tidur tu. Bye.

No comments: